tirsdag 18. oktober 2011

RTA

Endelig har jeg fått førerkort her i Dubai! Vi var på RTA igår (Road and Transport Authority) og endelig fikk vi ordna det!

Vi var der igår også, men det ar så masse forskjellig vi måtte ha med at vi glemte et par ting, det var litt kjipt for det er langt unna så jeg må møte Talal rett etter han er ferdig på jobb og vi må ta metro og taxi. Siden Talal er sponsoren min her så måtte de ha kopi av passet hans og et brev som sier at han ikke har noe imot at jeg får førerkort, ingen av de papirene hadde vi. Så siden vi var så langt hjemmefra for ingenting så bestemte vi oss for å dra på Ikea! Vi spiste middag der også kjøpte vi et par sånne små pappekser til å ha under TV, også har de begynt å selge de fine, fine hvite papir-julesternene så vi kjøpte en sånn også! Men jeg skal vente litt med å henge den opp da. Så var det å sitte på metroen tilbake igjen, jeg koser meg på metroen i det siste fordi jeg har begynt å lese Pride and Prejudice og den er så fiiiiin <3

Så vi dro tilbake, med alle papirene denne gangen, og det tok akkurat 5 minutter før jeg sto med det nye førerkortet mitt i hånden.Så nå kan jeg kjøre her, men vi skal leie bil litt før pappa og Jørgen kommer sånn at jeg kan øve meg på å kjøre med Talal, jeg vil ikke begynne å kjøre alene med en gang. Noe jeg ble positivt overrasket over var at jeg fikk en kjørehåndbok på epost fra RTA, og der står det hvordan man skal kjøre trygt og hva man må være forsiktig med og sånn, på en annen side er det litt skummelt at de gir deg førerkort først og en bok om hvordan man skal kjøre etterpå... Jeg kan alt som står der, for det lærte jeg når jeg tok førerkortet i Norge, men her er de ikke like nøye på at man kjører trygt. Talal fikk lappen på akkurat samme dag som meg, men ifjor og han fikk ikke noe håndbok så det er noe nytt. Det er masse bilulykker i dette landet, ei i sjømannskirken fortalte at hun kjørte i 120 på motorveien og ble kjørt på så hardt bakfra at bilen ble mosa og bilen til han andre gikk rundt. Han som kjørte fikk ikke en bot en gang! Det er sæææært! Men etter at en veldig kjent fotballstjerne døde i en bilulykke her så har de virkelig begynt å fokusere på trafikkregler og trygg kjøring. Politiet stopper til og med folk nå som kjører veldig bra for å si keep-up-the-good-work på en måte. Så det er vel bra tror jeg. Han fotballspillern døde i slutten av september og det har virkelig skjedd ting siden den gang. Det er trist at det er noe sånnt som skal til før ting skjer... Det er fortsatt mye som må gjøres med trafikken her, men det er en begynnelse ihvertfall. Sånn sett er jeg ganske glad for at vi tar metroen så mye, det er mye tryggere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar