lørdag 8. oktober 2011

Jubileumsfest

På ferdag var det arrangert en velkoms- og jubileumsfest i Sjømannskirken, velkommen til alle som er nye i Dubai og jubileum fordi Sjømannskiken i Dubai feiret 35 år. Jeg og Talal kom 14.30 og festen begynte kl 15, jeg skulle varme opp koret sånn at ikke Kristin skulle bli så tresset for hun måtte jo gjøre istand til festen. Det kom desverre ikke så mange fra koret, det var flere som hadde sagt at de skulle komme, men som ikke møtte. Heldigvis var vi nok, det kom 3 sopraner, to alter og to tenorer og kristin sang med altene for å hjelpe dem. Å varme dem opp gikk veldig fint, alle er veldig hyggelige, men det er en spesiell følelse å skulle fortelle folk hva de skal gjøre som er minst dobbel å gammel som seg selv. Men det gikk veldig fint altså! Det eneste jeg syns var kjedelig var at det tok så lang tid fra vi varmet opp før vi sang at hele poenget med oppvarming forsvant, jeg var helt hes etterpå av å ha presset stemmen. 

Jeg hjalp også med å ta inn penger, det kostet ca 75 kr per person, og det er ikke verst fordi det var middag og kake og kaffe og alt inkuldert og sjømannskirken får ikke noe støtte så den eneste inntekten de har er ved sånne arrangementer. Det kom masse mennesker, mange fler enn jeg hadde trodd og den lille sjømannskirken var helt stappfull. Jeg syns kanskje det kunne vært planlagt litt bedre fordi det helt kaos ved matbuffeen for folk kom fra begge siden, men det var bare tallerken på den ene siden så folk måtte gå to runder for å få tallerken og sånn! Det var også litt kjedelig fordi når ejg og Talal endelig fikk tatt mat, helt til slutt fordi jeg tok inn penger, så var det noen som hadde tatt plassene våre! Maten som ble servert var lasagne, salat og brød og risgrøt. Skikkelig sæææær kombinasjon, men de som jobber der sa at det var fordi det var traddisjon, hehe litt av en tradisjon. Jeg spiste først brød og salat fordi ejg ikke spiser kjøtt også risgrøt etterpå, og jeg ble litt småkvalm for å være helt ærlig. Men de hadde bløtkake etterpå som var kjeeeempegod! De hadde en del presetasjoner som jeg satte veldig pris på. De fortalte for det første om historien til sjømannskirken i Dubai, det var veldig ålreit å høre. De åpnet for 35 år siden og da var det ikke like mye her som det er nå for å si det sånn. Eiendommen fikk de av han Sheiken som var før han som styrer nå, sheik Rashid. Han hadde allerede tillatt å sette opp tre kirker i området og det var visst ikke alle som var like fornøyd med at han tillot enda et kristent senter åpne, men det gjorde han, men sjømannskirken her har ikke lisens til å drive som en kirke, bare sosial klubb. Til å begynne med lå sjømannskirken nesten mitt ute i ørkenen, men nå er det bygget masse rundt og i hele området er det nesten bare sosiale klubber og skoler. Til å begynne med var kirken mest for sjømenn, presten dro ut til norske båter som lå i nærheten, men nå kommer de aller, aller fleste til kirken og det er faktisk rekord over hvor mange som er innom kirken nå. 

I tillegg hadde de en del presentasjoner som jeg satte veldig pris på. Ambassadene ble presentert og norskskolen (som er en skole for barn i tillegg til den de går på til vanlig), NOWA (Norwegian Woman`s Association) og den samme organisasjonen, men for svenske damer, og konsulatet og Nowergian Business Group og Swedish Business Association. Masse masse informasjon! Den beste presetasjonen var fra den norske konsulen Stein Arnesen han sa: Jeg er norsk politimann, svensk politimann, dansk politimann og finsk politimann. Jeg er svensk toller, dansk toller, finsk toller og norsk konsul. Jeg har jobbet i kripos med organisert kriminalitet i flere land og holder på med det her også. Min største interesse er playstaion 3 og jeg har kommet til lever 23 i Grand Torismo (et bilspill), de kaller meg 24/7 fordi han kan gjøre alt og hele tiden!

Da vi var på vei hjem derfra ringte Wasim og Nour oss og spurte om vi hadde lyst til å møtes og det ville vi! Vi dro til Marina mall og satt på en kafè/restaurant. Det er så morsomt fordi datteren deres Luna, som er 10 måneder, har alltid lært noe nytt hver gang vi ser henne. Hun hoster med vilje og klapper og danser og masse, det er så moro å se! Vi hadde det veldig koselig og var ikke hjemme før nærmere 23.30. Vi ble også enige om at neste uke skal vi til dem for å se film mens vi spiser ost og druer og drikker vin! Det gleder vi oss veeeldig til!

For et par dager siden ringte jeg til mamma og da fikk jeg en hyggelig overraskelse, nemlig at Kajsa var på besøk der! Det er lenge siden ejg har pratet med Kajsa nå så det var veldig koselig å få prate litt med henne! Talal syns også det var veldig koselig! Jeg vet at Kajsa følger masse med på bloggen min og det er så koselig å sitte her å skrive når jeg vet at hun skal lese det :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar