lørdag 14. januar 2012

Middagsgjester

Hver kveld i uke sp;r jeg Talal om han kan, vær så snill, prøve å vekke meg ordenlig når han står opp. Det høres jo ikke vanskelig ut, men jeg er zombie på morgenen! Talal sier alltid at han skal prøve, og det gjør han og jeg sovner igjen med en gang... Men idag virket det endelig! Trikset var å på kaffe på senga, og tøfflene klare på gulvet, er det herlig eller?! Skikkelig luksus!!!

Nå sitter jeg og spiser rista brød med rukkola og brie og drikker kaffe, deilig morgen :-)

På torsdag kom mora til Talal til oss og sov over, det var veldig hyggelig. Vi spiste grønnsakssuppe og salat til midddag med fruktsalat til dessert, og det ble veldig godt og sunnt! Vi satt lenge på balkongen og drakk te og mora til Talal røyka. Ho fikk også hjelp av Talal til å kjøpe flybilletten tilbake til Syria. Det går fly tilbake dit nå, vi hørte jo at flytrafikken inn til Syria var stoppa, men det var visst ikke helt riktig eller det var bare for en kort periode eller noe, men vi hørte det på nyhetene så jeg vet ikke hva som skjedd, men ho kommer seg hjem igjen ihvertfall. Ho drar den 25. februar, så ho blir jo en stund til og det er hyggelig. På fredag hadde vi en lang  frokost sammen på balkongen med te og kaffe og alt også dro vi en tur på Mall og the Emirates. Mora til Talal ville gjerne kjøpe litt gaver til barnebarna sine i Syria og vi måtte handle det siste til middagen før gjestene kom. Jeg inviterte nemlig Malin, Harri og Kendra på middag på fredag kveld og mora til Talal da. Jeg lagde ostesuffle og salat og med brød ved siden av, det er første gang jeg har et middagsselskap på den måten (jeg har jo hatt folk over på taco i norge liksom, men det er ikke helt det samme) og heldigvis ble det nok at, til og med rester. Vi var altså 5 voksne mennesker som skulle sitte rundt bordet og jeg og Talal snudde det lille kjøkkenbordet vårt rundt og rundt for å se hvordan vi skulle få det til. Vi visste jo ikke om Kendra skulle ha en egen stol eller sitte på fanget til faren (det er ikke plass på fanget til Malin for ho er gravid, 6 eller 7 måneder på vei og magen har blitt ganske stor) så vi prøvde å få 6 stoler rundt bordet. Vi fikk det til til slutt og det var ikke noe problem med plass til tallerkner og sånn på bordet heller så det ble jeg kjempe fornøyd med! Kendra skulle ikke ha egen stol, ho var veeeldig sjenert! Det er jo ikke så rart siden det er et nytt sted og ho hadde jo aldri sett Talal eller mora hans før og ho kjenner ikke meg så godt heller, så det ble fanget til Harri hele kvelden.
Det var veeeldig koselig hele kvelden, jeg hadde lagd en hurtigkake, det var kjeks i bunnen med et lag av vaniljekrem, et lag til med kjeks og litt vaniljekrem oppå der igjen og krem og så oppsmula kjeks på toppen med melis over, det var veldig godt og veldig fort gjort. Et triks jeg har lært av pappa er å tenke hvor lang tid noe kommer til å ta og så legge på en god del tid til, men bruker jeg det trikset?! Neida... Det var ganske ryddet og fint her, men vi måtte jo shine opp litt, også begynte jeg på kaka litt seint og da fikk jeg begynt litt seint med maten og samtidig som jeg begynte å lage mat skulle jeg også skifte klær.

Resultat: Jeg satte på feil plate og satte med det fyr på kokeboka mi og jeg fikk hull i pen-strømpebuksa mi!

Men det gikk bra, Talal fikk lagt kokeboka mi i vasken med krana på fullt og vi satte vifta på fullt og alle dører og vinduer opp så brannalarmen gikk heldigvis ikke av. Jeg mista et par oppskrister da, men det er en liten pris å betale med tanke på hva som kunne ha skjedd. Men jeg fikk lagd ostesufflerøra og Talal smurte formen (vi måtte kjøpe ny form for den vi hadde var for liten til dobbel ostesuffle, den måtte også være rund for vi har en micro ovn som også kan brukes til stekeovn, men det inni må gå rundt for å bli ordentlig stekt. Så vi måtte bare måte ovnen innvendig og dra til kjøpesenteret på jakt og vi fant en veldig fin en!) og inn med den! Der skulle den stå i 50 minutter så da var det bare å ordne med kake mens Talal lagde salat. Malin og Harry hadde aldri vært her før, så de visste ikke hvor vi bor, jeg hadde gitt de en beskrivelse, men de sleit litt med å finne fram allikevel, men de kom riktig til slutt, men det passa igrunn fint at maten ikke var ferdig akkurat kl 18.00 for de var ikke her før nærmere 18.30 så det ordna seg fint. Utover kvelden satte vi oss ut og røyka vannpipe, Harri liker å røyke og jeg og Talal liker det også, men vi liker å dele den med noen så det passa fint. Etterhvert tina Kendra opp litt også og begynte å prate og klatre i senga og sånn så det var koselig.
Alt i alt hadde vi det veldig fint og Harri og Malin sa at neste gang måtte vi komme på middag til dem, da kan de jo legge Kendra på kvelden også sånn at vi kan sitte oppe lenger så det blir fint.

På lørdag måtte jeg til legen igjen for å skjekke at bronkitten er helt borte, det var den heldigvis! Og vi gjorde ikke noe mer den dagen. Vi var litt slitne og Talal begynner å bli litt syk så vi bare slappa av hjemme og kosa oss med TV og Ferro Rocher som Malin og Harri ga oss dagen før. Det var veldig koselig å ha mye å gjøre i helgen egentlig, og jeg har allerede begynt å lage planer for neste helg!

Idag er planen å trene og oppdatere CVen min og litt sånne ting, det er på tide at hverdagen begynner ordentlig nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar