mandag 9. januar 2012

Linsesuppe og sokkestrikking!

Igår var det linsesuppe som sto på middagsmenyen, jeg har prøvd å lage det før og det har ikke alltid blitt bra, men denne gangen hadde jeg en oppskrift å følge som jeg har fått av Nada. Den ene gangen jeg skulle lage linsesuppe putta jeg en grønnssaksbuljong i og altfor mye linser så den så ut og smakte som babymat. Det var ikke så kult. Denne gangen ble den litt tjukk, men god ihvertfall, her er oppskriften:

LINSESUPPE:
- 1 Gullerot
- 1 Potet
- 1 Løk
- 1 Stort glass (2-3 dl) linser (sånne som er knæsj oransje) 
- 1 Liter vann
- Litt olje til steking
- Salt og Pepper


Vask linsene (som ris) og legg de i vann i 5 - 10 min. Skjær poteta, løken og gullerota i små biter og stek de i litt olje. Tilsett linsene og stek litt til (men maks 2 min til). Tilsett deretter vannet og la koke til potetene og gullerøttene er ordentlig kokt, ca 20 min. Kjør suppa med stavmikser til den er glatt og smak til med salt og pepper.




Veldig god og sunn mat folkens! Jeg lagde dobbel så vi har til idag også.
På vei hjem fra jobb igår dro Talal innom søstra si og henta mora si og tok ho med hit. De handla også litt på veien for ho ville lære meg å lage en arabisk rett som er rask og god og vegetar. Jeg har oversatt det med Mini Omeletter, men det er ikke helt riktig, men jeg skriver ned oppskriften så kan folk se selv. De var veldig gode og passer veldig godt å ha ved siden av suppe eller salat.

MINI OMELETTER:
- 3 Egg
- 1/2 Glass vann
- 1/2 Bunt frisk persille
- 1/2 ts Bakepulver
-1 Løk
- 2 ss pr egg (6 ss i dette tilfelle) 
- Olje til fritering
- Salt og pepper


Finhakk løk og persille. Pisk egg og vann sammen med en gaffel og tilsett hvetemel, bakepulver og pepper og BLAND GODT. Når eggeblandinga er glatt tilsett løk, persille og litt salt. Varm mye olje i en høy stekepanne eller en kjele til den er kjempevarm. Hell litt av røra i olja til en "liten, feit pannekake", ha så mange du får plass til. De må snues så de blir stekt på begge sider og de er ferdig når de har fått en fin gyllenbrun farge og når det ikke kommer væske ut av de når du klemmer på de med en gaffel. 


Det var veldig godt, men jeg vet ikke hvor sunnt det er siden det skal friteres og sånn. De er visst glad i å fritere ting i araberkjøkkenet. Det blir jo godt, men hverdagskost er det ikke akkurat.

Jeg har prøvd å stikke sokker lenge nå, jeg har gjort det før, men jeg husket ikke hvordan jeg gjorde det og har sjekka på nettet og alt, men jeg fikk det ikke til. Jeg fikk låne en veldig fin bok av mormor hvor det sto veldig detaljert og veldig for nybegynnere hvordan man strikker sokker. Så jeg tok en kopi av de sidene jeg kom til å trenge og tok de med til Dubai, og nå er jeg ferdig med hælen faktisk (som var det jeg sleit med) så nå blir det bra. Men mora til Talal syns det så veeeldig komplisert ut å strikke med 5 strikkepinner, ho bruker nemlig bare 2 strikkepinner for å strikke en sokk. Så mens Talal var opptatt med en epost han måtte skrive så skulle mora til Talal lære meg å strikke, på arabisk selfølgelig... Det gikk faktisk veldig bra, jeg skjønnte mye av det ho sa og mente. Først strikka ho en mini sokk så jeg skulle se hvordan ho gjorde det, det er den minste sokken jeg noen gang har sett, ho brukte 15 masker. Den var mye mindre enn en babysokk! Så var det min tur etterpå, men det var ikke så lett så vi må fortsette idag så det blir bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar