tirsdag 23. oktober 2012

Besøk fra Tyskland

Dette innlegget kom veldig sent, den uka jeg skriver om var fra 28. september til 5. oktober...

Uten at vi helt forsto hvordan var det plutselig helg igjen. Det er jo ikke så verst siden det er den beste delen av uka! Det var også noe spesielt ved denne helga, Talal hadde 5 dager fri etterpå så dette ble begynnelsen på en liten ferie!

En venn av Talal fra Syria som har bodd i Tyskland de siste 8 årene kom til Dubai på businessreise og bestemte seg for å bli her en uke ekstra så det er derfor Talal også tok noen feriedager. Kameraten hans heter Bishr og de ble kjent med hverandre gjennom svømming og var bestevenner i mange år og er fortsatt gode venner selv om de bare har sett hverandre på to korte besøk på 8 år. Han kom altså og var på masse møter og greier også møtte vi han på fredag. Han bor på samme hotell som pappa og Jørgen gjorde når de var her på ferie og det er jo ganske morsomt og fint for det er nærme oss. Det var veldig koselig å treffe han og han er morsom og lett å prate med. Vi tok han med hjem til oss først også satt vi for å planlegge dagene framover og ikke lenger etterpå dro mannfolka for å spille basketball og svømme. Så fort Bilal var ferdig på jobb dro de også å hentet han også dro vi sammen til The Walk hvor vi spiste arabisk mat som middag på en libanesisk restaurant og vi kosa oss veldig alle sammen. Etterpå bestemte vi oss for å dra på en bar for en gangs skyld. Vi dro på en som ikke var så langt unna som heter Barasti. Jeg har vært der en gang før og Talal et par ganger, men ikke de andre. Det er veldig fint der, det er et kjempestort utearealet og det er flere barer og en scene med en DJ og sitteplasser og bor for de som vil det. Det var kjempe masse folk der, men det er så stort at vi ikke hadde noe problem med å finne et sted å sitte. Det var koselig, men jeg, Talal og Bishr syns det var litt slitsomt og altfor høy musikk... Bilal kosa seg veldig da! Jeg og Talal var ikke hjemme før 3.30 etter å ha kjørt hjem Bishr og Bilal og vi var kjempetrøtte og sovna som steiner!

Dagen etter hentet Talal Bishr på hotellet, handlet mat også spiste vi alle frokost sammen hos oss. Vi  spiste en arabisk frokost, altså arabisk brød, stekt egg, masse forskjellig ost, tomater og agurker (det  finnes ikke en fasit på arabisk frokost, men det er alltid masse mat og masse forskjellig mat) og alle spiser litt av alt. Det var veldig godt da og vi satt lenge og spiste, drakk te og pratet. Jeg var ikke sulten igjen før langt utpå ettermiddagen! Talal og Bishr dro på en strand som ligger langt unna, nesten i Sharjah, jeg gadd ikke å bli med for det er for langt og de ville være der lenge og det blir fort for varmt for meg. Jeg ble hjemme og kosa meg, leste på balkongen, rydda litt og gjorde noen  musikkoppgaver og tok en dusj og litt sånn smått. Nå har været blitt sånn at man kan sitte på balkongen på dagen igjen og jeg har fått helt dilla på det! På kvelden bestilte vi et par pizzaer og tok det med ro.

På mandag skulle vi til akvariet på Dubai Mall med Bilal, han slutter ikke før 20.30 så vi gjorde litt forskjellig på dagtid. Talal og Bishr dro for å spille basket og tok en tur på stranda, jeg var så solbrent at jeg ikke ville utsette huden min for mer sol så jeg tok en tur til Malin.

Jeg dro derfra og alle unntatt Bilal var hjemme hos oss hvor vi slo ihjel litt tid, eller egentlig slappet av! Men vi bestemte oss for at vi bare kunne sitte i sofaen og vente hele kvelden så vi tok bilen og kjørte til Mall of the Emirates. Jeg og Talal har nemlig pratet om å kjøpe en sånn kjøleboks til å ha med på stranden lenge og nå som Talal og Bishr tilbrakte så mye tid der så bestemte vi oss for å slå til. Bilal måtte bli igjen litt lenger enn han pleier, og vi kjørte feil når vi skulle hente han og når vi endelig fikk hentet han så var vi alle sultne. Falafel er generelt sett godkjent av alle så vi dro til bensinstasjonen hvor de lager de beste. På vei dit ringte Talal til akvariet og fikk bekreftet det vi var redde for, vi kom ikke til å rekke det før de stengte... Det var skikkelig kjipt, men what to do? Da fikk vi i alle fall god tid til å spise. Så vi spiste, masse og kosa oss også dro vi videre til et lite senter også satte vi oss og tok en kaffe. Selv om vi ikke dro langt i det hele tatt og ikke brukte veldig mye til på kaffe og mat var det allikevel sent når vi satte nesa hjemover så vi kjørte Bilal til Nada, hvor han skulle sove den natta, og Bishr til hotellet.

Siden det ikke ble noe akvarium på mandag gjorde vi det på tirsdag isteden. Denne gangen uten Bilal for det var ingen sjanse for å rekke det etter han er ferdig på jobb. Men vi bestemte oss for at vi kan ta med han en annen dag. Så jeg, Talal og Bishr dro til Dubai Mall og inn i akvarium-tunnelen og videre inn i dyrehagen og tok masse bilder og skravla. Det var faktisk ganske gøy fordi Bihr kan masse om fisk, han hadde et svært akvarium i Syria med piraja oppi og greier! Så han guida litt i grunn. Det var ikke bare fisk der da, det var oter, vannrotter og pingviner, maneter, skilpadder og reptiler. Det er faktisk overraskende stort i forhold til at det er inne på et kjøpesenter! Jeg og Talal har vært der tidligere også da, men det gjorde ikke noe for det er så fint der. Denne gangen gjorde vi også noe som vi ikke har før, nemlig at vi kjørte med båt i akvariumet. Forresten så har båten også glassgulv så man kan se rett ned i akvariumet! Det høres litt kulere ut enn det var da, var glasset var veldig ripete og vi så ikke sååå mye. Man ser bedre fra utsiden for å si det sånn. Men det var gøy uansett! Etterpå gikk vi for å finne et sted å spise, og siden vi begynte å bli lei av junkfood så gikk vi inn på en kinesisk restaurant. Den så veldig dyr ut med en gang, men når vi så hvor mye mat vi fikk var det ikke så dyrt allikevel. Gutta skulle dele en suppe og de fikk nok suppe for nok for 4 personer og det var forretten. Jeg fikk ris og aubergine og det var så godt at jeg aldri ville slutte å spise, men jeg klarte seriøst ikke å trøkke ned mer enn halvparten! De andre bestilte noe kyllinggreier og de også ble så mette at vi måtte alle rulle ut til bilen etterpå. Når vi gikk ut til bilen var det forresten allerede blitt så sent at alle butikkene hadde stengt, klokken var vel rundt 11 og vi var slitne, mette og fornøyde.

Basket og stranda drev Talal og Bishr med hele uka, men på onsdag skulle vi egentlig til en annen emirat for å dra på et badeland for voksne med surfing, kajakking og masse sånne ting. Jeg endret også på dagen for pianotimen med Nilushi til torsdag. Dessverre ble det ikke noe av, det var mye dyrere enn vi hadde fått inntrykk av også hadde de ikke surfing den dagen og da ble det mer stress en moro. Bishr syntes heldigvis det var helt greit og det var greit for oss også. Kjedelig at det ikke ble noe uansett, det hadde vært gøy å se ting utenfor Dubai... Men en annen gang!
Isteden dro vi til et kjøpesenter som har en kjempe stor sportsbutikk som Talal ville vise Bishr og Bilal (Bilal hadde fri den onsdagen). Der spiste vi også også dro vi videre til Hotel Atlantis for å ta en titt der. Verken jeg eller Talal har heller vært der så det var gøy. Vi parkere på utsiden på gata og gikk opp til det som å ut som hovedinngangen, men ble stoppet av en sikkerhetsvakt som fortalte oss at det kun var gjester som hadde adgang til den delen av hotellet. Vi ble litt overrasket og spurte om ikke det var mulig bare å se resepsjonen, men nei det var helt umulig. Jaja, vi be ihvertfall sendt videre til en annen inngang. I det andre bygget som vi var i (for det var nemlig et annet bygg ved siden av hotellet, men det var en del av det) hadde de også akvarium som seriøst var utrolig fantastisk og mye mer å se enn på Dubai Mall! Etter et par timer der gikk vi rundt å så på restaurantene, vi ville egentlig spise der, men det var dyrt og Bilal ville hjem så da dro vi og kjørte Bilal hjem også tok vi andre en tur på Marina Walk. Vi fant en jordansk restaurant der som vi bestemte oss for å prøve. Det var god mat, ikke så dyrt og veldig koselig, det eneste jeg ikke likte var at det satt folk inne overalt og røket vannpipe. Jeg syns det er greit at folk røyker inne på kafeer, men ikke restauranter! Det var for varmt for oss å sitte ute fortsatt og vi var altfor sultne og slitne til å finne noe annet så vi ble der. Det gikk helt fint, men neste gang VIL jeg sitte ute!

Jeg ble med gutta på stranden på torsdag formiddag også dro jeg derfra for å gi pianotime også ble de igjen der borte. De tok en drosje hjem og det var ikke langt i det hele tatt så det funka jo fint. På kvelden skulle Bishr møte noen venner av han i Sharjah og Talal var også invitert så de dro bortover allerede et par timer etter jeg kom hjem. Jeg brukte kvelden på å drikke vin, se på serien min og ta på neglelakk så jeg var veldig fornøyd. Talal og Bishr hadde også hatt det kjempefint og var ikke hjemme før sent på natt.

Dagen etter skulle Bishr reise hjem igjen så vi møtte han tidlig og tok han med ut på frokost på Marina Walk også tok vi han med tilbake til hotellet og ventet med han til bilen fra flyplassen kom og hentet han. Det var veldig koselig å bli kjent med han og Talal kosa seg veldig vet jeg!  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar