onsdag 19. september 2012

Biltur på Egenhånd!

Dette innlegget er dedikert kun til bilturen min i dag, det skjedde nemlig noe jeg har vært redd for helt siden jeg begynte å kjøre! Og nei, jeg kræsja ikke. Jeg kjørte feil!!!

Før jeg begynner på selve innlegget må jeg bare fortelle at jeg som regel ikke banner mye, jeg banner for å understreke poenger, hvis jeg er veldig sur, slår meg eller lignende, men ikke fordi jeg syns det er tøft!


Første pianotime etter sommeren skulle være i dag kl 14.00, dette skulle bli andre gang jeg skulle kjøre til kirken uten Talal etter sommeren. Malin ble med meg første gang for da skulle vi på samme aktivitet, så dette skulle altså bli første gang på tre måneder jeg skulle kjøre dit heeelt alene. Det høres ikke skummelt ut, jeg vet, men det er langt dit. Når man kjører i 90 - 100 km/t tar det rundt 30 minutter og 95 % av veien er hovedmotorveien som strekker seg gjennom 3 emirater og som har minst 8 kjørefekt i hver retning. Jaja, tenker dere som kjører i Norge, da er det ihvertfall god plass! Men det er sinnsykt mange biler her og folk kjører lett over 100 og 120 km/t, de blinker ikke og viser overhodet ikke hensyn.

Kirken har lagt ut en video av hvordan man kommer seg dit med bil på facebook så jeg hadde en viss peiling på hvor jeg skulle kjøre. Jeg ringte også Talal og han forklarte det for meg en gang til som resulterte i at jeg var litt smånervøs, men følte meg good to go! Radioen sto på høyt og jeg gaula enda høyere og kjørte i vei, jeg ble mer sikker etterhvert som jeg kjørte og jeg tok til og med av på riktig sted og kom fram 5 min før tiden. Perfect timing og alle levde fortsatt, det at jeg var totalt skjelven når jeg slapp rattet og gikk ut av bilen spillte ingen rolle for det hadde gått kjempefint!

Det var på veien tilbake det skjedde. Jeg hadde nok en gang ringt Talal for å forsikre meg om at jeg husket veien riktig og begynte å kjøre og prate med meg selv:

Ut fra kirken og ut på veien, ikke glem å legge seg i fila helt til venstre (liten tid)
Svinge til venstre i første lyskryss
Legge seg i høyre fil, men kjøre rett fram helt til lyskrysset rett forran parken
Ligge i høyre fil og svinge til høyre

Jeg svingte til høyre etter lyskrysset som ligger forran parken, og kjente meg ikke igjen i det hele tatt!
Dialogen i hodet mitt:
Faen... OK pust rolig. Faen. Dette går fint, bare pust dypt inn og ut. Faen! Ok, hvis jeg er inne i et område med bygninger og ikke på en motorvei, dette går fint. Kanskje hvis jeg tenker at jeg kjører rundt kvartalet liksom. Hm svinge til høyre her, det var her Talal jobbet før, til høyre i denne rundkjøringen. Jeg var på et mer eller mindre kjent sted, jeg var i Dubai Health Care City der Talal hadde kontor før de flyttet hit og der hvor jeg pleide å drikke kaffe og vente på at Talal skulle bli ferdig på jobb, men jeg hadde aldri kjørt der før.
Åh nei, jeg kommer til å kjøre meg totalt vill i alle disse små gatene! Faen altså! Det er sikkert ikke kvartaler her sånn som i Norge, de skal jo absolutt gjøre alt helt annerledes her!!! Ah et skilt! Med helt ukjente stedsnavn... faen... Okay stoppe på denne parkeringen og ringe Talal. 

Adele: "Talal jeg kjørte feeeeiiiil!"
Talal: "Kom igjen?! Hvor kjørte du feil hen?"
Adele: "Jeg skulle jo ta til høyre, du sa jeg skulle til høyre, høøøyyyreee!!"
Talal: "Hæ, nei du skulle rett fram?"
Adele: "Jeg skulle ta til høyre etter lyskrysset etter parken, jeg er inni Dubai Health Care City et sted"
Hm er ikke det den bygningen jeg kjørte forbi istad? Og det er et lyskryss og jeg kan kjøre dit også til høyre igjen også kommer jeg tilbake til parken...
Adele: "Nei jeg fant ut av det! Jeg bare svinger til høyre, ok, hade!"
Talal: "Ehm, OK... Had..."

Aha! Tilbake til parken, og til høyre og så skal jeg IKKE til høyre igjen, men rett fram også DER ER MOTORVEIEN! YEY! Opp med farta og skifte fil og dette går fint, jøss så mange biler det var her på denne tiden. Hm går det litt sakte her eller?! 

Radioen: ...and here is the traffic update: there has been an accident on Sheikh Zayed road inside the bridge under the World Trade Center which has caused a traffic jam..."

Faen... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar