torsdag 10. november 2011

Eid

I helgen som var ble vi invitert til grilling hos Nada og Hany, vi kom litt i kveldinga så vi fikk sett barna før de la seg og sånn at vi kunne grille ifred. De hadde seriøst lagd mat til flere uker! Det er så koselig å grille altså, det ble jo mørkt, men de har utelys også la de på noe på grillen som er som ved sånn det det ble bål på en måte. Jeg fikk vegetar hamburger siden jeg ikke spiser kjøtt og de andre spiste kebab. Altså ikke sånn kebab vi kjenner i Norge, men man tar kjøttdeig og blander inn det man vil av krydder også legger man det rundt et spyd. Egentlig som pinnebrød, men kjøttet sitter ikke like godt som brøddeig på en pinne så det endte med at mange ramlet av så de lagde hamburger av det isteden. Vi spiste også tomater og løk som var marinert og grilla på spyd, det er nydelig det, og salat fikk vi. Mot slutten når vi hadde tatt en liten pause fra spising så la vi kastanjer på grillen, det er veldig godt egentlig, også må man jobbe litt for å få det som er inni så man rekker ikke å stappe i seg.
Nada sovna rett etter maten, men hun våknet nok til å få oss til å spise desserten hun hadde lagd da, det var en kake med kjeks i bunn og med sjokoladepudding på toppen, det var veeeeldig godt!

Dette var på fredag og dagen etter, på lørdag, ble Talal syk. Det var litt kjedelig for nå er det nemlig en høytid her som heter Eid. Nesten alle høytidene her heter Eid da... Men det er tre dager som er offentlig høytid så vi hadde helgen pluss tre dager. Og Talal var syk hele ferien, sliten og feber til og med og nå har han begynt å hoste. Vi ble med Nada og Hany og barna ut for å spise på mandag for å feire Eid, denne høytiden er litt som vår jul, og det er litt stas for barna. Vi hadde også kjøpt noen små gaver til dem, Dia fikk en tegnebok og tusjer og Zeo fikk spiderman blyanter, penner, viskelær og penal og det syns de var stas! Etter vi hadde spist skulle vi egentlig bli med dem for å se på fyrverkeri, men Talal var så sliten at vi dro hjem og Talal gikk og la seg med en gang. Det var ikke så moro, så denne ferien har vi igrunn ikke gjort noe, men det var koselig å ha Talal hjemme uansett da.

Nå er det bare to arbeidsdager også er det helg så vi tenkte vi skulle planlegge piknikk i en park! Alle parker er litt langt unna oss så vi må dra litt tidlig sånn at vi rekker å få med oss dagen, også skal i ha med mat og bok og sitte med grass mellom tærna hele dagen. Været her har blitt helt nydelig nå, jeg begynte faktisk å fryse litt igår når vi gikk en ettermiddagstur og det er utrolig! Her en natt regnte det til og med, vi så bare at det var vått på bakken på morran, og vi syns begge det var litt synd at vi ikke fikk med oss regnet for her regner det så sjeldent. Men jeg tror det skulle regne en dag til om ikke lenge, og det er mye overskyet for tiden og jeg vet det høres kjedelig ut for dere i Norge, men det er så deilig! Og det hjelper med å få temperaturen ned. Idag er det 27 C nå, men rundt kl 17 går temperaturen helt ned til 22 C.

Jeg har hatt en til pianotime og det er fortsatt veldig gøy, jeg håper jeg får flere elever snart! Jeg sitter om kveldene og leser om å lære bort piano og ser gjennom noter og lager oppgaver, det er supermoro!

2 kommentarer:

  1. Si god bedring til Talal!:)
    Haha, det er vanskelig å invitere deg på middag når du nekter å spise kebab;)

    SvarSlett
  2. Haha joa, men jeg er ikke kresen når det kommer til det de har av vegetar mat da, hadde fint spist bare salat og brød!
    Det skal jeg si, tusen takk :)

    SvarSlett