søndag 17. februar 2013

Bursdagsfeiring!

Jaja det blir visst lenge mellom hver post, men nå tar jeg meg litt tid til å skrive om bursdagsfeiringen min! Den var veldig koselig og fin, med et hint av overaskelse og sinne!

For det første må jeg si at det var veldig koselig! Vi hadde invitert tre vennepar, plus brorer og søstera til Talal og broren til ei som var invitert så tilsammen var vi 11 voksne og 3 barn. Det sier kanskje selv selv at vi ikke kunne ha bursdagen i leiligheten vår på 40 kvadrat meter? I første etasje, ikke langt unna bassenget, har vi et grillområde med stoler, bord og ovner som vi har tilgang på. Det er også veldig fint der med blomster og planet og lamper! Helgen før hadde vi noen venner over på grilling og siden to tredjedel av de inviterte var hos oss uka før ville vi servere noe annet enn grillmat, pluss at når vi griller så står bare Talal å griller hele kvelden... Været er deilig og jeg går rundt med sommer/vårfølelse (Jada jeg vet jeg er heldig, men ingen grunn til å bli sjalu, snart får dere kjempedeilig vår mens detbare blir varmere og varmere her) så jeg bestemte at vi skulle ha koldt bord.

Hele torsdag gikk med til å lage mat og kaker, handle inn og planlegge og jeg storkoste meg! Jeg lagde eggerøre, spinatpai, sjokoladekake, eplekake og pavlova. Pavlovaen ble en katastrofe! Bunnen gikk veldig fint å lage, bortsett fra at sukkeret smeltet og rant utover inni ovnen så jeg måtte vaske den etterpå, også fortsatte sukkeret å renne utover benken og gulvet. Jeg fikk kaka over på det største fatet vi har, men når jeg la over vaniljesaus, bær og krem så begynte selvfølgelig det å renne. Dessuten sto kaka for lenge med krem og vanilje så bunnen (som er lagd av pisket eggehvitter og sukker) ble myk og jeg endte opp med å servere pavlova-suppe, måtte vaske bordet, gulvet og kjøleskapet. Jaja... De andre kakene ble ihvertfall en suksess. Maten ble også bra, vi hadde også salat, oliven, brød, laks, roastbeef, druer, masse forskjellig ost og kjeks og cherry tomater. Alt sto fremme på bordet ute, men vi hadde dekt til det vi kunne med plasttallerknen, men vi hadde ikke nok til å dekke alt, men gjestene skulle komme om ikke lenge uansett. De siste som kom kom en og en halv time for sent og rett før de kom ble vi alle sammen plutselig våte. Det var nemlig noen som bor i blokka som hadde tømt ut vaskebøtte ut av balkongen! Alle ble våte og all mat som ikke var dekt til måtte kastes for den ble også full av mest-sannsynlig-møkkete såpevann. Så oliven, roastbeef, kjeks, druer og tomater var bare å hive i søppla! Jeg var så lei meg og sinna for vi hadde brukt tid og penger også før vi fikk satt oss så var halvparten av maten uspiselig!!! Hvem gjør sånnt?!?!?! Heldigvis hadde vi fortsatt nok mat og alt som jeg hadde lagd kunne fortsatt spises og kakene var fortsatt i leiligheten. Det ble en veldig koselig bursdag, selvom begynnelsen ikke var fullt så bra. Dessuten hjalp det ikke på humøret mitt at alle bortsett fra Harri, Malin og søstera til Talal kom for sent, og ikke bare litt for sent heller også sa de ikke en gang noe om det når de kom. Arabere er ikke flinke med tidspunkter og avtaler!

Men vi spiste mat og kaker og røyka vannpipe og kosa oss allikevel. Jeg hadde en veldig fin bursdag og var glad for at alle inviterte kom og jeg fikk øredopper, kjede, sminke og kjole og det er selvfølgelig også veeeldig koselig!

1 kommentar:

  1. Oj, skjønner godt at du blei frustrert! Jeg har også nesten-opplevd å få en vaskebøtte i huet i en gang, på gata i Spania. Kan ikke se for meg hvor kjipt det må være en gang.. Og når alle kommer for seint.. Bra du følte du hadde en fin dag likevel, sånn til slutt!

    SvarSlett