Men vi har fått tilbake bilen igjen som er fiksa og registrert på nytt. Vi har også forbedret bilforsikringa til å dekke road-side-assistance, som betyr at bilen aldri kommer til å stoppe ved veien igjen selvfølgelig!
Jeg har allikevel fått lest og gjort oppgaver og levert min første innsending! Jeg var kjemperedd for å ikke gjøre en god nok jobb, ikke få med meg alt det viktige og ikke skrive fint så jeg brukte ganske lang tid på den. Til slutt, selvom jeg ikke var fornøyd, var jeg så lei av hele oppgaven at jeg bare sendte den inn. Jeg fikk kommentarer fra veilederen min som også er forfatteren av boken som var pensum for første studieenhet. Han syns jeg skrev kjempebra! Hadde fått med meg alle viktige poenger med en fin sammenheng og var generelt sett veldig fornøyd! Jeg var i ekstase hele den dagen selvfølgelig! Siden jeg besto første innsending legger jeg ut oppgaven min her på bloggen, så kan de som vil (og orker) lese den.
1. 1. Gjør rede for sentrale trekk
i opplæringsloven i forbindelse med spesialundervisning.
I opplæringsloven
står det at alle som ikke får eller kan få et tilfredsstillende utbytte av
ordinær opplæring skal få spesialundervisning (§ 5-1).
Spesialundervisningstilbudet gjelder for elever, barn og voksne i
grunnskoleopplæring (dette inkluderer også barn som er under opplæringspliktig
alder) og elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring. Alle
elever, også de med spesialundervisning, skal ha samme antall opplæringstimer
etter § 2-2 i opplæringsloven.
Altså
gjelder spesialundervisningstilbudet også for voksne i grunnskoleopplæring,
voksne med særlig behov for utvikling eller for å holde ved like ferdigheter
har også rett på slik opplæring etter § 4A-2.
Det skal
utarbeides lærebøker og materialet til spesialundervisning, dette er det
departementet som skal sørge for. Departementet kan gi forskrifter om å gi
nødvendig helsetilsyn og medisinsk hjelp til elever med rett til
spesialundervisning. De elevene som trenger skyss til skolen av særlige grunner
for å ta imot spesialundervisning, har også rett på det i forhold til kapittel
5 og 7 i opplæringsloven.
Regelen
for spesialundervisning gjelder i flere ulike situasjoner. Det kan være elever
som trenger opplæring norsk, i og på tegnspråk, opplæring i punktskrift og bruk
av nødvendige tekniske hjelpemidler, elever som helt eller delvis mangler
funksjonell tale og trenger opplæring i alternative og supplerende kommunikasjonsmidler
(sistnevnte kan også bruke egne og nødvendige kommunikasjonsformer og midler i
opplæringen). Opplæringen for svaksynte eller blinde elever inkluderer også å
ta seg til og fra skolen og rundt på skole- og i hjemmeområdet. Men spesialundervisning
er også et tilbud til elever som ikke får et tilfredsstillende utbytte av
opplæringen uten at det er tilknyttet spesifikke lære dysfunksjoner.
De som
trenger opplæring i norsk er for det meste elever med et annet morsmål og
derfor ikke klarer å følge ordinær undervisning. Disse elevene skal få
norskopplæring til de har et godt nok nivå til å fortsette/begynne med vanlig
undervisning. Språkutviklingen og nivået deres skal kontrolleres gjennom tester
og kartlegging under i undervisningen.
Felles
for alle som ønsker og trenger spesialundervisning er at det må utføres en
sakkyndig vurdering, som beskrevet i kapittel 5 i opplæringsloven, som skal sendes
inn til fylkeskommunen/kommunen. Det er de som skal, basert på den sakkyndige
vurderingen, fatte et enkeltvedtak om spesialundervisning. Hvis de avgjør at
det ikke er behov for spesialundervisning må det begrunnes blant annet hvorfor
de mener eleven allikevel får et forsvarlig opplæringstilbud innenfor den
ordinære undervisningen.
Den
sakkyndige vurderingen skal inneholde hva eleven får ut av det ordinære
opplæringstilbudet, elevens lærevansker og andre faktorer som har innvirkning
på opplæringen, realistiske opplæringsmål, om lærevanskene kan minskes innenfor
ordinærundervisningen og hvilken opplæring som kan gi et forsvarlig
opplæringstilbud. Før det blir fattet vedtak om spesialundervisning eller satt
i gang en sakkyndig vurdering skal foreldrene til eleven (og/eller elever over
15 år) samtykke både til spesialundervisning og utførelsen av en sakkyndig
vurdering, de har også rett til se den sakkyndige vurderingen og uttale seg om
den før den blir sendt til kommunen/fylkeskommunen. Foreldrene eller eleven kan
kreve at det blir satt i gang en redegjørelse om behov for spesialundervisning.
Da er det undervisningspersonalet som skal vurdere og om behovet er tilstede,
melde fra til rektor. Spesialundervisning skal formes i samarbeid med
foreldrene og/eller eleven og det skal legges stor vekt på foreldrenes syn.
Pedagogisk-psykologisk
tjeneste (PPT/PP-tjenesten) er de som utfører den sakkyndige vurderingen og
skal også hjelpe skolen med å tilrettelegge opplæringen for elever med
spesielle behov, både med organisasjons- og kompetanseutvikling. Det skal være
en PP-tjeneste i hver kommune/fylkeskommune. PP-tjenesten kan også gi spesialundervisning
til barn under opplæringspliktig alder, denne hjelpen inkluderer også
foreldrerådgivning. Hvis ikke PP-tjenesten utfører spesialundervisningen i
dette tilfelle skal det utføres av og knyttes til barnehager, sosiale og
medisinske institusjoner, andre sakkyndige instanser eller organiseres som egne
tiltak.
Det er
kun elever som får spesialundervisning som har lov til å avvike fra målene i
læreplanen. Alle elever med spesialundervisning skal ha en individuell
opplæringsplan (IOP) hvor det skal stå beskrevet innholdet i opplæringen,
hvordan den skal utføres og målene. For lærlinger med spesialundervisning skal
også kontraktavvik være med. En IOP skal inneholde det totale
opplæringstilbudet til elev, også eventuell ordinær undervisning. I tillegg til
en IOP skal det utføres en halvårsrapport, som er en oversikt og em vurdering,
for hver enkelte elev som mottar spesialundervisning. Denne rapporten, som skal
skrives to ganger i året, skal beskrive elevens utvikling, opplæringstilbudet
og om målene er nådd. Den skal også vise om elevens opplæringstilbud er
likeverdig i forhold til ordinær undervisning. Om målene ikke er nådd skal det
få konsekvenser opplæringen eleven mottar. Skolen sender halvårsrapporten til
eleven eller foreldrene og til kommunen eller fylkeskommunen.
Elever
som har fullført grunnskolen har, i forhold til kapittel 3 i opplæringsloven,
rett på en treårig videregående opplæring. På grunn av reglene for
spesialundervisning i videregående skole har de elevene som, etter en sakkyndig
vurdering og kapittel 5 i opplæringsloven, rett på opplæring i 2 år ekstra på
videregående skole når det er nødvendig i forhold til den enkeltes
opplæringsmål. Om noen med rett på spesialundervisning og med sakkyndig
vurdering har særlig behov for å komme inn på et bestemt utdanningsprogram på
videregående trinn 1, har eleven rett til å komme inn på den.
Retten
til spesialundervisning gjelder også for pasienter i helseinstitusjoner eid av,
eller har avtale med, regionale helseforetak. Det er kommunen/fylkeskommunen
som skal oppfylle retten til spesialundervisning, men ansvaret gjelder bare for
pasienter med institusjonsplasser finansiert av regionale helseforetak. Utover
helseforetak har også kommunen/fylkeskommunen ansvaret for spesialundervisning
for barn og unge i institusjoner som den statlige regionale barnevernmyndighetene
har ansvaret for etter barnevernloven.
Departementet
er klageinstans for enkeltvedtak om spesialundervisning for de under
opplæringspliktig alder, i grunnskolen og i videregående skole.
2.
Skolen
står ovenfor mange utfordringer rundt og med spesialundervisning. Behovet skal
vurderes, økonomi og personell skal disponeres og uansett hva, skal skolen
sørge for en likeverdig opplæring i forhold til elevens egne
utviklingsmuligheter og det tilbudet de andre elevene får.
Det er
skolens ansvar å følge med på om elevene får et tilfredsstillende utbytte av
opplæringen og undersøke hvis det er tvil. Når et behov for spesialundervisning
skal vurderes må undervisningspersonalet ha god nok kunnskap om kartlegging og
testing til å velge riktige testinstrumenter og kartleggingsmateriale, kunne
utføre og administrere tester og tolke resultatene. Læreren som tester og
kartlegger har også et etisk ansvar ovenfor eleven i forhold til taushetsplikt,
bruk av testinformasjonen, forsvarlig oppbevaring av testresultater og
overveining av spørsmål om rettferdighet i testing. Det skal utarbeides en
pedagogisk rapport, det er skolens ansvar å utarbeide og sende rapporten til
PP-tjenesten. Grunnlaget i rapporten er test- og kartleggingsresultatene som
forteller om elevens sosialkompetanse og elevens språk-, lese- og
mattekunnskaps-, mestrings- og ferdighetsnivå. Deretter skal det beskrives hva
slags utbytte eleven har av det ordinære opplæringstilbudet, om og hvordan
eleven har utviklet seg, eventuelle undersøkelser som er gjort og hvilke tiltak
som er utprøvd. Det er viktig at lærerne har gode kunnskaper i utarbeidelse av
en pedagogisk rapport og derfor også kunnskaper om testing og kartlegging så
PP-tjenesten får den nødvendige informasjonen de trenger for å utarbeide en
sakkyndig vurdering.
For at et
godt spesialpedagogisk grunnlag skal opprettes må flere perspektiver tas i
betraktning. Systemtenkning er en
prosess hvor utrederen tar hensyn til mange faktorer hele tiden som stadig
forandres. Det må fokuseres på elevens opplevelse av opplæringssituasjonen,
elevens individuelle problem, strukturelle forhold og relasjonelle forhold
eleven har til jevngamle og voksne. Generelt pedagogisk utviklingsarbeid. En
lærer må også ha en så god pedagogisk forståelse at han/hun kan analyse egen
pedagogisk strategi og endre den om han/hun ser behov for det i forhold til
elevens utvikling. I tillegg til kunnskap om generell pedagogisk
utviklingsarbeid da både strukturelle og relasjonelle problemer kan løses slik.
Det er viktig at læreren ikke holder ved en pedagogisk strategi som ikke gir
positive resultater.
Mange
skoler ansetter assistenter i spesialpedagogiske situasjoner, det kan være bra
med assistenter hvis de har en assisterende rolle, men ikke når de får et
større spesialpedagogisk ansvar. Mange skoler bruker også sine spesiallærere
som vikarer i andre fag. Dette er et underlig fenomen og sier mye om lærerne og
rektors holdning til spesialundervisning og elever med særskilte behov.
Holdninger
knyttet til elever med behov for spesialundervisning er mange. I historisk
sammenheng ble disse menneskene sett på som dumme, vi har dessverre ikke helt
fridd oss fra negative holdninger rundt elever med særlige behov. Dagens
samfunnsholdninger er ofte knyttet mot effektivitet og de som ikke er like
effektive blir fort vekk sett på som en «byrde» for samfunnet. Slike holdninger
resulterer ikke bare i en dårlig ressursdisponering i forhold til
spesialundervisning, men også at disse elevene kan utvikle et sosialt problem i
tillegg til lærevanskene sine. Elever som trenger spesialundervisning er ofte
elever med eneforsørgende foreldre, av utenlandsk bakgrunn, med foreldre i
arbeiderklassen eller med foreldre uten eller med lav utdannelse. Disse elevene
står kanskje i fare for å få sosiale problemer allerede uten egenskaper og
posisjoner i samfunnet de blir tillagt og holdninger rundt seg. Derfor er det
kanskje også spesielt viktig å prioritere både økonomiske og personelle
resurser for denne gruppen. Spesiallæreren og skolens utfordring er å være klar
over holdningene og konsekvensene av de og forsøke å sikre likeverdighet og
minske sosiale forskjeller.
En måte å
håndtere elever som er bråkete, driver med irrelevante aktiviteter og lignende
på i ungdomsskolen er å sette dem i spesialundervisning. Mange ungdomskoler har
et opplegg med aktivitetsgrupper hvor elevene med behov for spesialundervisning
blir plassert og hvor de hogger ved, snekrer, går tur, baker, holder på med
håndarbeid eller andre lignende aktiviteter. Denne type spesialundervisning
heter ADL – Activities of Daily Living, men er ment for elever som ikke klarer
hverdagslige, nødvendige ting blant annet som personlig stell og hygiene,
handling og matlaging. Å plassere vanskelige elever i slike elevgrupper er en
enkel løsning for klasseromlæreren, men ikke nødvendigvis hva elevene selv får
det beste læringsutbytte av.
Når en
elev har fått innvilget spesialundervisning skal det utarbeides en individuell
opplæringsplan (IOP). Læreren må skrive tydelige mål for opplæringen så det lett
kan vurderes om de er nådd eller ikke, hvordan opplæringen skal gjennomføres og
innholdet i opplæringen, både for spesialundervisningen og eventuelt ordinære
fag. Kontaktlæreren skal være med på å skrive IOP-en siden de
spesialpedagogiske arbeidsoppgavene er kontaktlærerens ansvar i tillegg til de
praktiske og administrative arbeidsoppgavene. Elevens mulighet for utvikling må
være avgjørende for målene som skrives i IOP-en, det er viktig at de er
realistiske, også med tanke på elevens mestrings- og kunnskapsnivå. Læreren må
klare å bruke funnene fra kartleggingen om hva eleven mestrer nå og hva han/hun
kan strekke seg etter. Målene i læreplanen for faget og samfunnet skal tas
hensyn til i IOP-en så langt det er hensiktsmessig, men det må sees på hva som
gir mening for eleven å lære og ikke lære. Hvert halvår skal det skrives en
halvårsrapport for elever med spesialundervisningen og læreren må ha kunnskaper
til å skrive den beskrivende, utfyllende og informerende. Den skal danne
grunnlaget for elevens videre spesialundervisning for å få et best mulig
læringsutbytte og vurdere elevens opplæring i sin helhet.
«Det er
et paradoks at spesialundervisning iverksettes for å få mer tilpasset opplæring
med sikte på likeverdig og tilfredsstillende læringsutbytte, mens resultatet er
redusert læringsutbytte og dårligere trivsel» (Hausstätter 2010, s. 42)
Litteraturliste:
Opplæringsloven
av 1998
Wilson,
D., Hausstätter, R., Lie, B. (2010). Spesialundervisning i grunnskolen.
Vigmostad & Bjørke AS
Hei Adele!
SvarSlettGratulerer med gode tilbakemeldinger fra veilederen din.
Er det ikke gøy å studere og "lese"!!!
Dette kommer til å gå kjempebra. Når du er såå motivert og leser et fag som interesserer deg så blir det bare gøy.
Ta vare på "nysjerrigheten" og lykke til!
Hils Talal også.
Anne-Lene
Hei!
SvarSlettJeg trodde jeg hadde kommentert en annen post under her, men jeg tror den er blitt bort! Syns i alle fall det er veldig spennende at du studerer spes.ped, for det er jo det jeg har søkt til høsten! Jeg håper jeg kommer inn, men hvis ikke så er sjansen stor for at det blir barnevernspedagog av meg, hehe :) Håper du har det bra!